- Seo-tip 1: Het zoekwoordonderzoek
- SEO-tip 2: Creëer waardevolle content
- SEO-tip 3: De juiste lengte voor je blogartikel
- SEO-tip 4: Voeg een inhoudsopgave toe aan je blogartikelen
- SEO-tip 5: Zorg dat je tekst goed leesbaar is
- SEO-tip 6: Optimaliseer je afbeeldingen
- SEO-tip 7: Optimaliseer de laadsnelheid van je website
Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO:
Een van de meest effectieve en relatief voordelige manieren om jouw bedrijf, product of onderneming zichtbaar te maken voor je doelgroep. In een eerder artikel heb ik al uitgelegd wat SEO precies inhoudt. In dit artikel geef ik je een aantal praktische tips om zelf aan de slag te gaan met het optimaliseren van je webpagina’s.
Een kleine disclaimer vooraf: SEO is altijd een lange-termijnstrategie. Je zult tijd moeten investeren om sterke teksten te ontwikkelen die opleveren wat jij voor ogen hebt. Ondanks de mogelijkheden met AI-platforms valt of staat alles met een goed vooronderzoek, waarmee je jouw strategie bepaalt.
Seo-tip 1: Het zoekwoordonderzoek
Start met met een goed onderzoek. Alles valt of staat met een grondig onderzoek naar jouw doelgroep.
Maak voor jezelf helder:
- Wat is jouw doel?
- Wie zijn jouw concurrenten?
- Wie is jouw doelgroep?
- Hoe zoekt jouw doelgroep naar jouw product of dienst?
Pas wanneer je dit volledig in kaart hebt gebracht, kun je content creëren die aansluit bij deze behoeften.
Hoe doe je een goed zoekwoordonderzoek?
Verplaats jezelf in jouw ideale klant en bedenk hoe deze op zoek gaat naar jouw dienst of product. Welke termen gebruiken ze, en naar welke informatie zijn zij op zoek?
Voorbeeld:
Toen ik een SEO-strategie voor een van mijn klanten ontwikkelde, vertelde ze me dat de officiële benaming van haar beroep ‘scheidingsbegeleider’ is. Dit was ook de term die ze graag op haar website wilde gebruiken. Uit een snel onderzoek bleek echter dat haar doelgroep niet zoekt op ‘scheidingsbegeleider’, maar eerder op de termen ‘mediator’ of ‘mediation’.
⮕ Check daarom altijd goed welke woorden jouw doelgroep gebruikt. Je schrijft voor je ‘klant’, niet voor jezelf.
Maak gebruik van tools om inzicht te krijgen in zoekvolumes. Hiervoor kun je de Google Zoekwoordenplanner gebruiken of andere tools zoals RankMath of Ubersuggest. Houd er rekening mee dat wanneer je de Google zoekwoordenplannen wil gebruiken, je wel een actief Google Ads-account te hebben.
- Maak gebruik van longtail-zoekwoorden; dit zijn zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan en vaak specifieker zijn.
- Check de aanverwante zoekopdrachten die de zoekmachine weergeeft.
- Check wat je concurrenten doen die wél hoog ranken.
Wees creatief en vind je ‘niche’
Het kan zijn dat je je in een markt bevindt met hoge concurrentie, waardoor het lastig is om op de eerste pagina te komen. In dat geval is het slim om kansen te zoeken in niches met minder concurrentie. Dit kunnen zoektermen zijn die verwant zijn aan je hoofdonderwerp, maar waar nog weinig over is geschreven. Zo wordt het niet alleen eenvoudiger om te scoren, maar bereik je ook mensen die gericht zoeken naar informatie over jouw dienst of product.
SEO-tip 2: Creëer waardevolle content
Vroeger, toen SEO nog in de kinderschoenen stond, was het veel makkelijker om te scoren. Wilde je bijvoorbeeld op “rode hakken” ranken, dan volstond het om dit zoekwoord vaak in je tekst te herhalen. Vandaag de dag is Google echter veel geavanceerder, en werkt deze simpele aanpak niet meer.
Google is een bedrijf met als doel jou als gebruiker tevreden te houden, en dit bereiken ze door alleen de allerbeste zoekresultaten te bieden. Door steeds relevantere en kwalitatief betere resultaten te tonen, zorgen ze ervoor dat je als gebruiker precies vindt wat je zoekt.
Hoe bepaalt Google wat de beste resultaten zijn?
Google kijkt tegenwoordig niet alleen naar het aantal keren dat een zoekwoord voorkomt, maar vooral of de content écht waardevol is voor de lezer. Hoeveel tijd brengen bezoekers op je website door, welk gedrag vertonen ze, en wordt jouw pagina door andere websites aanbevolen (backlinks)? Al deze signalen helpen Google bepalen hoe relevant jouw pagina is.
Daarnaast is gebruiksvriendelijkheid super belangrijk. Hoe eenvoudig navigeert een bezoeker door je website, klopt de structuur, is alles goed vindbaar, en biedt je website daadwerkelijk meerwaarde?
Wat gebeurt er als je je teksten door een chatbot laat schrijven?
Met de juiste input en kennis kan ChatGPT prima als ondersteuning worden gebruikt. Als ondersteuning dus!
Laat ChatGPT nooit je hele blogs schrijven en dit is waarom:
Bezoekers merken snel of een tekst authentiek is of niet, en dit kan je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid serieus schaden. Bezoekers haken sneller af en kunnen zelfs gaan twijfelen aan je expertise. En zelfs Google kan gaan twijfelen of jij wel écht die expert bent die je pretendeert te zijn.
Wanneer je zelf je teksten schrijft kun je persoonlijke ervaringen toevoegen waardoor je teksten echt waardevoller worden voor zowel de lezer als voor zoekmachines.
SEO-tip 3: De juiste lengte voor je blogartikel
Investeer je tijd in het creëren van lange kwalitatieve blogartikelen.
Long form content doet het namelijk erg goed. Niet alleen bij lezers maar ook bij Google. Voorwaarde is natuurlijk dat de content waardevol en relevant is. Dit soort artikelen lenen zich ook perfect om verschillende zoektermen op een organisch manieren te verwerken in de tekst.
Deze artikelen worden over het algemeen meer gewaardeerd, wat ook weer kan leiden tot meer backlinks.
Wat zeggen de cijfers?
- Voor zoekmachines geldt een minimum van 300 woorden
- Vanaf 1.000 woorden wordt een artikel als verdiepend gezien, wat je blog nog waardevoller maakt
- Houd een maximum van 3000 woorden aan
- De sweet spot zit rond de 2000 woorden.
Dit betekent niet dat je elk artikel tot 2.000 woorden moet uitrekken. Sommige onderwerpen lenen zich daar simpelweg niet voor. Focus daarom op wat echt waardevol is en hoe jij ook echt een meerwaarde kunt leveren.
SEO-tip 4: Voeg een inhoudsopgave toe aan je blogartikelen
Met een inhoudsopgave geef je de lezer snel inzicht in de structuur van je artikel. Niemand wil zich door lange teksten worstelen, en met een inhoudsopgave kan de lezer direct naar het onderdeel springen dat voor hem of haar relevant is.
Dit verbetert niet alleen de leeservaring, maar biedt ook zoekmachines een duidelijk overzicht van de inhoud van je pagina.
SEO-tip 5: Zorg dat je tekst goed leesbaar is
Kies een goed leesbaar lettertype en gebruik duidelijke koppen, opsommingen en markeringen. De meeste mensen scannen teksten en besluiten pas bij interessante highlights of ze verder lezen. Zorg er daarom voor dat jouw tekst overzichtelijk en rustig gepresenteerd is..
Let ook op het gebruik van kleur. Voor langere artikelen kan witte tekst op een zwarte achtergrond vermoeiend zijn voor de ogen. Zwarte tekst op een witte of lichte achtergrond leest over het algemeen prettiger.
Schreefloze letters (sans-serif) worden vaak als beter leesbaar beschouwd op schermen dan schreefletters (serif), vooral bij langere teksten.
SEO-tip 6: Optimaliseer je afbeeldingen
Als je afbeeldingen gebruikt in je artikel, optimaliseer deze dan met alt-tags. Google kan afbeeldingen zelf namelijk niet lezen, maar wel de informatie uit de tags eromheen.
Met de alt-tekst geef je een afbeelding een beschrijving, zodat zoekmachines en screenreaders weten waar de afbeelding over gaat. Zorg ervoor dat de alt-tekst relevante woorden bevat die omschrijven wat er op de afbeelding te zien is.
Ook de bestandsnamen van afbeeldingen zijn van belang. Een naam als ‘DSC120897.jpg’ ziet er onprofessioneel uit en helpt ook niet bij de vindbaarheid.
Gebruik bestandsnamen zoals ‘logo-bedrijfsnaam.jpg’. Dit helpt zoekmachines om de inhoud beter te begrijpen en de zichtbaarheid van je afbeeldingen in zoekresultaten verbeteren.
In je CMS kun je de alt-tekst, bijschriften en titel van je afbeeldingen aanpassen.
SEO-tip 7: Optimaliseer de laadsnelheid van je website
Niets is vervelender dan een traag ladende pagina. Dit is reden nummer 1 waarom bezoekers afhaken en ook zoekmachines zijn geen fan van trage laadtijden.
Grote bestanden kunnen een negatieve invloed hebben op de snelheid van jouw website. Zorg er daarom voor dat afbeeldingen altijd gecomprimeerd zijn.
Hiervoor zijn verschillende gratis websites beschikbaar zoals www.iloveimg.com of https://compressjpeg.com.
Wil je zelf de vitaliteit van je website controleren?
Koppel je website dan aan Google Search Console. Deze tool biedt gedetailleerde informatie over de prestaties, laadsnelheid en verbeterpunten.