Wat is SERP en hoe gebruik je het voor een sterke SEO-strategie?

door | SEO

Als je jouw website vindbaar wilt maken én wilt dat bezoekers ook daadwerkelijk op jouw link klikken, dan is het natuurlijk het streven om zichtbaar te zijn op de eerste pagina van de Google-resultaten.
Maar hoe bereik je die positie?

In dit artikel leg ik uit hoe je met een goede SERP-analyse een effectieve SEO-strategie kunt opstellen die aansluit bij de behoeften van je doelgroep.

Wat betekent SERP? 

SERP staat voor “Search Engine Results Page,” oftewel zoekmachine-resultatenpagina. Dit is de pagina die je ziet wanneer je in Google een zoekterm invoert. In dit artikel leg ik uit hoe de SERP tot stand komt, welke elementen erop te vinden zijn en wat deze betekenen.

Daarnaast leg ik uit:

  • Welke onderdelen je vindt op een SERP en wat ze betekenen
  • Wat features van de SERP zijn en wat ze betekenen
  • Hoe je de zoekintentie van je gebruiker kunt achterhalen met een SERP-analyse
  • Hoe je je kansen kunt inschatten met een SERP-analyse
  • Hoe je een SEO-strategie kunt opbouwen met behulp van een SERP-analyse

Waaruit bestaat een SERP?

De SERP, oftewel de zoekresultatenpagina, is samengesteld uit verschillende soorten zoekresultaten.
Het belangrijkste onderscheid kunnen we maken tussen:

  1. Betaalde zoekresultaten (paid search)
  2. Organische zoekresultaten (gratis)

Betaalde resultaten verschijnen op basis van een veiling- en biedstrategie van adverteerders, terwijl organische resultaten worden verdiend door optimalisaties via SEO inspanningen.

Dan zien we nog een groen kader. Dit is een SERP feature.

Wat is een SERP-feature?

Een SERP-feature is een speciaal element op de zoekmachineresultatenpagina, afgestemd op de zoekintentie van de gebruiker. Deze elementen zijn ontworpen om gebruikers nog sneller en gemakkelijker de juiste informatie te geven. Doordat ze direct aan bij de zoekintentie van de gebruiker, zorgen ze voor een nog betere gebruikerservaring. Gebruiker happy & Google happy!
Want laten we niet vergeten: Google is een bedrijf, en zij zijn erbij gebaat dat jij hun zoekmachine blijft gebruiken. Daarom hebben ze deze features ontwikkeld, zodat de gebruiker een nóg betere gebruikerservaring heeft.

Alles om jou zolang mogelijk op hun platform te behouden. Hier vertel ik straks nog wat meer over, maar laten we eerst terug gaan naar de SERP-features.

Een goed voorbeeld van een SERP vol met features is een zoekopdracht naar een recept, zoals in het onderstaande voorbeeld voor “Tom ka kai soep.” Google begrijpt al snel dat ik waarschijnlijk op zoek ben naar een recept en toont me direct een aantal recepten, compleet met beoordelingen en bereidingstijden. Alles wat ik nodig heb binnen handbereik!

Welke SERP-Features zijn er allemaal?

In bovenstaande afbeelding zie je enkele SERP-features, maar er zijn er nog veel meer.
Je hebt vast weleens gegoogeld naar je stedentripbestemming om het weer te checken, de vliegtijd op te zoeken of om wat mooie plaatjes te bekijken…

Of je hebt je favoriete voetbalclub gegoogeld om de uitslag, het speelschema of de spelers te checken…

Of je hebt Google geraadpleegd om de beste kapper, lunchzaak, supermarkt of een ander bedrijf op te zoeken.

Dit zijn allemaal vormen van SERP-features, gegenereerd door Google met als doel de gebruiker zo goed mogelijk te bedienen.

De features die je het meest tegenkomt op een SERP zijn:

  • Het kennispaneel (Knowlegde panel)
  • Shopping resultaten
  • Nieuwsberichten
  • Local Pack
  • Mensen vragen ook (People Also Ask)
  • Video Carrousel
  • Featured snippets (tabellen, lijsten, korte samenvattingen etc.)

Deze features kun je verkrijgen door je content te optimaliseren, structured data toe te voegen, regelmatig updates uit te voeren, lokale SEO in te zetten en te zorgen voor een mobiele en snelle website. Maar daar ga ik het in dit artikel niet over hebben.

Waar ik het wél over ga hebben, is hoe je door een grondige analyse van de SERP de zoekintentie van jouw klant kunt achterhalen, zodat je jouw content hierop kunt afstemmen en optimaliseren.

De zoekintentie van de gebruiker achterhalen

Nu wordt het interessant, want wanneer je weet wat er speelt op de SERP van jouw dienst, zoekterm of product, kun je de zoekintentie van de gebruiker achterhalen. Dit is waardevol, omdat je zo ontdekt wat iemand echt wil weten. Als je dit weet, kun je de gedachtegang achter een zoekwoord doorgronden en deze informatie gebruiken om een sterke SEO-strategie op te stellen.

In principe beschrijft Google vier zoekintenties.

  • Navigerende zoekintentie: De gebruiker weet al wat hij zoekt en gebruikt de zoekmachine om daar te komen. Op de SERP vind je informatie over de locatie, waardering en openingstijden. (Local Pack, rich snippets)
  • Informerende zoekintentie: De gebruiker wil iets weten, vaak met zoekopdrachten die beginnen met wie, wat, wanneer of waarom. Op de SERP vind je dan vaak een kenniskaart, tabellen, merken, “Mensen vragen ook”-secties en video’s.
  • Transactionele zoekintentie: Hier hebben we de shoppers die klaar zijn om geld uit te geven. Op de SERP verschijnen shoppingresultaten, maar ook productbeoordelingen, prijsvergelijkingsresultaten, lokale resultaten
  • Commerciële zoekintentie: De gebruiker bevindt zich in de oriënterende fase, vaak te vinden op vergelijkingssites. Bij een commerciële zoekintentie verschijnen vaak vergelijkingssites, reviews, advertenties, local packs en nieuwsberichten op de SERP.
Hoe weet Google welke zoekintentie er schuilt achter specifieke zoektermen? Simpel. Google verzamelt dagelijks enorme hoeveelheden data. Ze zien waar mensen op klikken, wat ze wel en niet boeit, en wat ze precies zoeken. Hierdoor weet Google precies wat de meerderheid van de gebruikers met een bepaalde zoekterm bedoelt, en presenteert dit in de SERP.

Een sterke SEO-strategie dankzij SERP-analyse

Nu je deze informatie weet, kun jij de zoekintentie van jouw doelgroep achterhalen en je content hierop aanpassen.

Een simpel voorbeeld:

Stel, je hebt een telecomwinkel en je ziet dat er veel zoekvolume is voor de zoekterm “iPhone 15“. Aan de hand van een SERP-analyse zie je al snel dat het vrijwel onmogelijk is om hier organisch op de SERP te verschijnen, gezien de sterke concurrentie van grote merken en retailers.

Nu je weet dat het moeilijk is om organisch te concurreren voor een populaire zoekterm zoals “iPhone 15” in dit geval, zijn er verschillende dingen die je wél kunt doen:

  1. Focus op long-tail zoekwoorden: Onderzoek gerelateerde zoektermen met minder concurrentie, zoals “Verschil iPhone 14 en iPhone 15” of “iPhone 15 welke accessoires”. Deze zoektermen hebben vaak een lager zoekvolume, maar kunnen zeer gericht verkeer aantrekken.
  2. Optimaliseer voor lokale zoekopdrachten: Als je een fysieke winkel hebt, kun je je richten op lokale zoektermen, zoals “iPhone 15 kopen in Venlo”. Door je Google Mijn Bedrijf-profiel te optimaliseren, kun je beter zichtbaar worden in het Local Pack.
  3. Contentmarketing: Doorrelevante, informatieve content rondom de “iPhone 15” te creëren, zoals handleidingen, reviews of vergelijkingen, kun je in aanmerking komen voor een Featured Snippets. Dit kan je helpen om op specifieke vragen rondom de iPhone 15 op de SERP te verschijnen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Een klant in het zuiden van Nederland (lokale ondernemer, geen webwinkel, kleine website) vroeg me een blog te schrijven over gravelbikes vs. racefietsen. Aangezien alleen “racefietsen” of “gravelbikes” niet haalbaar was, zocht ik naar longtail zoekwoorden. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, de zoekintentie van de doelgroep te achterhalen en waardevolle content te creëren, presteerde de blog binnen enkele weken op de eerste plek en verscheen deze in de “Mensen vragen ook“-sectie van de SERP.

Zelf voor grote gravelbikemerken zoals Ridley, Canyon en de grote (web)winkel 12GoBiking.

Naast de homepagina is dit de best presterende pagina van de website, met ongeveer 800 bezoekers per maand. Het gaat om een vrij gerichte zoekterm, dus je mag ervan uitgaan dat een groot deel van de bezoekers overweegt een gravelbike aan te schaffen.

Met één blogartikel, voortkomend uit een goede analyse, kun je dus maandelijks zo’n 800 mensen bewust maken van jouw bestaan en je assortiment.

Zelf aan de slag met je SEO?

Wil jij zelf aan de slag met het optimaliseren van je website, maar mis je een duidelijke SEO-strategie of weet je niet waar te beginnen? Neem gerust contact met me op. In een vrijblijvend gesprek kijk ik samen met jou naar de mogelijkheden.

Meer weten over SEO of  je SEO laten uitbesteden?

Neem contact met me op! Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek bespreek ik graag hoe ik mijn expertise als SEO-tekstschrijver voor jou kan inzetten.