Nieuwsbrieven passé? Dacht het niet.
De titel op mijn website spreekt boekdelen: ook al heb je misschien weleens gedacht, “alweer zo’n nieuwsbrief” of “weer m’n inbox vol” de realiteit is dat nieuwsbrieven nog steeds een krachtig marketinginstrument zijn. Ze houden je doelgroep betrokken, versterken je merk en kunnen leiden tot meer conversies. Als ze tenminste goed worden ingezet.
Maar daar gaat het vaak mis. Veel bedrijven maken – zonder het zelf door te hebben – net de verkeerde keuzes of slaan belangrijke details over. Het gevolg? Lage open rates, weinig interactie, en soms zelfs uitschrijvingen.
In deze blog bespreek ik 5 veelvoorkomende fouten bij het versturen van nieuwsbrieven en geef ik je handige tips om deze fouten te vermijden.
1. Een slechte personalisatie
Van namen tot voorkeuren, van het benoemen van de laatste aankoop tot een felicitatie: de meeste mailingprogramma’s bieden uitgebreide mogelijkheden om jouw nieuwsbrieven helemaal te personaliseren. En het zou zonde zijn om dit niet te benutten! Een nieuwsbrief die de naam van de ontvanger gebruikt, voelt voor hen persoonlijker en spreekt meer aan dan een algemene aanhef zoals ‘beste klant’.
Hoe kan dat?
Onze hersenen reageren sterker op prikkels die we als persoonlijk of relevant ervaren. Wanneer iemand zijn eigen naam leest, gaat een specifiek deel van de hersenen extra actief aan het werk. En laat dit ‘deel’ nu net een rol spelen bij aandacht en besluitvorming.
Wanneer we iets tegenkomen wat ons direct aanspreekt maken we ook dopamine aan.
Dopamine maakt ons alert en versterkt de emotionele connectie met de afzender. Daardoor is een persoonlijk bericht effectiever en blijft de boodschap beter hangen.
Door je mails te personaliseren zorg je er dus voor dat de boodschap sneller onthouden wordt, en dat er positiever op wordt reageren.
Dit kun je doen om jouw nieuwsbrieven te personaliseren
- Gebruik de naam van de ontvanger in de aanhef of onderwerpregel voor een persoonlijker effect.
- Segmenteer je mailinglijst op basis van interesses, gedrag of aankoopgeschiedenis. Zo kun je gerichte content naar verschillende groep kunt sturen. Bijvoorbeeld: een outdoorwinkel kan nieuwsbrieven over wintersportartikelen sturen naar klanten die skiën, en wandelcontent naar liefhebbers van hiken.
- Maak gebruik van dynamische contentblokken. Hiermee kun je met een mailing, verschillende groepen contacten aanspreken.
2. Te lange teksten
Keep it short. Nieuwsbrieven zijn geen bestsellers of liefdesbrieven waar we met smart op zitten te wachten. Als je bedenkt dat de gemiddelde open rate rond de 22% ligt, kun je inschatten hoeveel interesse de gemiddelde nieuwsbrieflezer heeft.
Wordt de mail wel geopend, dan besteden ontvangers maar een paar seconden aan het scannen. Te veel tekst in een nieuwsbrief zorgt ervoor dat mensen sneller afhaken. Call-to-actions worden niet gezien en de boodschap komt niet goed over.
Hoe maak je een nieuwsbrief die wél gelezen wordt?
- Houd je e-mails kort en bondig. Gebruik pakkende koppen en beknopte alinea’s om je boodschap snel over te brengen.
- Voeg visuele elementen toe, zoals afbeeldingen, iconen en witruimte, om je inhoud beter scanbaar te maken.
- Heb je toch meer te vertellen? 👉 Link dan naar je website voor uitgebreide informatie, in plaats van alles in de nieuwsbrief zelf te proppen. Extra bonus: dit verhoogt ook nog eens je websiteverkeer!
3. Onduidelijke of ontbrekende Call-to-Action (CTA)
Grote kans dat je een nieuwsbrief verstuurt omdat je een bepaalde actie van de ontvanger verwacht. Zorg er dan voor dat het meteen duidelijk is wat je wilt. Heb je een goed verhaal, maar geen duidelijke call-to-action (CTA)? Dan weten je lezers niet wat ze moeten doen.
Resultaat? Je mist de kans om je publiek te activeren. Of dat nu voor een aankoop, het lezen van een blog, of het invullen van een enquête is.
Zo zorg je ervoor dat je CTA duidelijk is
- Plaats je CTA op een opvallende plek, bijvoorbeeld als button met een duidelijke tekst (“Lees meer”, “Koop nu”, “Ontvang korting”).
- Afhankelijk van je onderneming: gebruik één primaire CTA per nieuwsbrief. Zo voorkom je verwarring bij je ontvangers.
- Zorg dat je CTA aansluit bij de inhoud van je nieuwsbrief en de verwachtingen van de ontvanger.
- Zorg ervoor dat je CTA naar de juiste actiepagina’s landen. (En zorg ervoor dat deze pagina is geoptimaliseerd om optimaal te converteren).
4. Onregelmatige verzending
Een keer per week, dagelijks, maandelijks, of alleen wanneer je er eindelijk tijd voor hebt.
De frequentie én inconsistentie waarmee nieuwsbrieven verstuurd worden kunnen grote gevolgen hebben.
Teveel e-mails kunnen je lezers irriteren, terwijl te weinig e-mails ervoor zorgt dat je lezers je snel weer vergeten.
Daarnaast worden teveel e-mails al snel als spam ervaren en dit kan leiden tot uitschrijvingen.
Zo kies je de juiste consistentie voor jouw nieuwsbrieven
- Kies een regelmatige frequentie die past bij jouw publiek. Dit kan wekelijks, tweewekelijks, of maandelijks zijn, afhankelijk van je content en doel.
- Test je verzendfrequentie. Monitor de open- en uitschrijvingspercentages om te zien welke frequentie het beste werkt voor jouw doelgroep.
- Communiceer helder over je verzendfrequentie bij inschrijving, zodat ontvangers weten wat ze kunnen verwachten. Zo voorkom je irritatie (en uitschrijvingen).
5. Geen of slecht gebruik van A/B-testing
En ik sluit hem af met een cliché: meten is weten.
Toch passen veel ondernemers dit nog niet toe. Nieuwsbrieven worden vaak verstuurd zonder te testen welke elementen het beste werken. Daardoor missen ze kansen om hun nieuwsbrieven echt te optimaliseren.
Met gerichte A/B-tests kun je precies ontdekken welke content het meest aanspreekt bij je publiek. Zo kun je je nieuwsbrieven continu verbeteren en steeds betere resultaten behalen.
Verbeter de prestaties van de nieuwsbrieven door goed te meten
- Voer regelmatig A/B-tests uit op verschillende elementen van je e-mails, zoals onderwerpregels, afbeeldingen, CTA’s, en verzendtijdstippen. Test bijvoorbeeld of een kortere onderwerpregel leidt tot hogere open rates, of test of een specifieke CTA meer kliks genereert.
- Gebruik de data uit deze tests om je toekomstige nieuwsbrieven te verbeteren.
- Maak van A/B-testing een vast onderdeel van je e-mailmarketingstrategie, zodat je voortdurend kunt blijven optimaliseren.
Toe aan nieuwsbrieven die wél doen wat ze moeten doen?
Van contentplanning tot het maken van effectieve, slimme en visueel krachtige nieuwsbrieven, ik sta voor je klaar!
Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe ik jou kan helpen.